mulut mu berharga sayang.

baiklah salam semua. aku kadang wonder gak lah kan beberapa manusia blogger. bukanlah mahu menunding jaari sesiapa. jari pun tak cukup agaknya nak menunding. diri pun belum masuk part sempurna.cuma kadang kadang bila masuk entri si pulan bt pulan. masuk entri si minah bt minah. masuk entri si mamat bin mamat..agak agak kalau penting sangat entri tersebut sampai berjuta juta nilainya. apa salah nya bagi salam wahai sayang sayang oi. ne belum apa apa lagi main terjah. macam melodi. zasss fuhhh! ramai yang membaca. apa salah nya kita mendoakan satu sama lain kan kan. kadang entri jenis perasaan. contoh marah? sudah tentu amarahnya melampau nanti. kita kan muslim. tak salah kan kan.oke nak dekat jumaat so aku memang macam ne. haha

tajuk dan jenis luahan : ingin mengerti dan dimergerti? tahukah kamu.

baiklah. cerita ya begini. aku kalau korang tak kenal memang pendiam bhai. kalah ratu pendiam dunia. kalau dah kenal tempayan. kalah ratu tempayan dunia. tapi ikut tempat. ikut masa. ikut keadaan ryte? aku pelik lah.
Talk slowly but think quickly.
boleh rakyat Malaysia berpewatakkan begitu. ya mungkin boleh. siapa? orang baik baik? orang pintar yang teramat?orang berpurdah selubung? ulama'? oh tak. anda salah sama sekali. aku suka perhati mereka. dari yang ada secebis kain di baju badan sampailah berkilometer kain di baju badan mereka. apa yang aku dengar aku lihat aku pikir aku translate balik kat sini.
anda mulut tempayan. jom jahit mulut masing masing! yeah! haha
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

oke. situasi pertama aku cerita kisah yang berlaku tadi. baru beberapa jam lepas. aku ada kawan. ramai kawan. sedikit sahabat.dari yang paling teruk hinggalah paling baik. dari yang hands free dan hands off. paham kan. dari yang tuduh labuh ke bawah hinggalah baju bertali tali. maka tadi aku terserempak dengan seorang kawan yang bertudung labuh. lalu beliau menegur ku. dan aku ramahnya menjawab la semula dengan nada hormat. situasi begini. 
' eh balik rumah ke'
'a'ah balik rumah, nape tak balik ke'
beliau kemudian berkata dan amat mengguris perasaan haty jiwa naluri aku yang pada mulanya hormat dan malu kerana aku tidak sesempurnanya dan respect gila padanya. tapi serta merta runtuh hancur punah mahligai tembok beliau dengan sekelip mata bagi aku. bila beliau mengatakan begini di depan orang ramai.
' aku bukan ciwek cam kau balik rumah'

dalam hati aku ' Ya Allah apa masalahnya dia ni. aku tegur cara elok tak penah aku tengking dia guna bahasa kasar. serius hormat sangat sebab dia senior.ko tahu tak kenapa aku balik rumah? tahu tak wahai saudaraku?
atau dalam bahasa kasar: gua tegur lu cara baik bhai. lu pehal camtue ngan gua. gua ada hati perasaan gak bhai. ingat hati gua leh main main macam bola tendang masuk tak masuk gol. ingat ne arsenal pijak malaysia ka. sakit bhai. kena langgar lori hati gua. hancus!
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

situasi kedua. beliau menanyakan kepadaku. adakah aku pernah join usrah. tahu usrah? usrah ne macam satu gabungan manusia bincang permasalahan masing masing dan mendekatkan diri padaNYa. Ya diri aku sendiri kadang orang panggil aku slumber. kadang kadang aku blur. jangan heran kalau aku dipanggil ustazah. ada tempat aku macam ne dan macam tue. aku penah guna tarikh lahir buat analisis dari sumber pengetua kolej aku bagi. (rindu gilak pasni pengetua nak pindah!)*kira punya kira , aku ne jenis masuk dengan semua orang. aku on je jenis mana mana orang. katanya aku adalah pelakon. daaaan berbalik kepada situasi kedua tersebut begini

'pernah x join usrah'
belum sempat aku jawab penuh.
aku cuma jawab ...penah tapi.........
dia terus memotong ke memang tak terniat nak masuk langsung?

SAH! kali ni haty aku masuk wad terus.x koma pon cuma hampir separuh meninggal.berpakain selubung mana pun rasanya dah xguna kawanku. kalau sempurna sangat dirimu saudaraku. jagalah kata katamu. mulutmu amat berharga. senang cerita tiada gunalah kalau kamu menutup aurat bagai tapi mulut mu begitu lancar menghiris hati orang lain. its really hurt my dear.tahukah kamu.........
bahasa ksar: sah! maruah kau. kau sendiri dah pijak bhai. mulut lagi tajam dari pedang takkan kau tak tahu. ayat tue carilah hadis pon ada nabi bagitau. aku pun tau..xkanlaaaa ko taktahu bhai.!
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
alasan situasi pertama: 
tahukah kamu.aku pulang ke rumah kerana ibuku menanti saat kepulanganku. jika aku tidak pulang. ibu akan menanya aku berulang kali. memang setiap minggu aku akan pulang.ibuku hanya sebatang kara. ayahku telah tiada. dirimu sendiri mengetahui bukan. ibuku keseorangan. mungkin kali ini kakakku ada di rumah tinggal bersama ibuku. tapi tahukah kamu apa ibuku berkata.

 ' anak anak mak setiap orang lain lain. anak mak tujuh. bukannya seorang sahaja yang mesti teman mak. mak nak jumpa semua.apa gunanya ada ramai anak. boleh jumpa sorang ja?

'tahukah kamu aku tidak pernah melupakan bait bait indah dari ibuku. terlihat ibuku amat memerlukan anak anaknya untuk masa depan. anak anak adalah sumber kebahagiaan ibu. jangan pernah dikau mengatakan aku 'ciwek' kerana dari kecil ku sudah biasa bersekolah asrama merantau ke negeri orang tanpa ibuku. sendiri.bukan istilah manja. cuma memberi sedikit kasih sayang sebagai anak kepada ibu. malangnya kamu berkata begitu.......

alasan situasi kedua: 
 tahukah kamu. memang benar aku pernah bersekolah agama. yang selalu mengadakan usrah. dan aku tidak pernah melupakan. jawapan aku adalah... pernah tapi ..aku terputus hubungan dengan usrah tersebut. jikalau engkau tahu. usrah yang pernah aku pergi melebihi waktu 11 malam. jadi aku jarang mengikutinya memandang ekau pun tahu waktu di  kolej hanya sampai 11 malam sahaja. menuduh aku tanpa mendengar penjelasan. betapa kejamnya mulut mu wahai saudaraku. aku bingung. inikah yang engkau pelajari. benarlah orang kata cara pemakain dan pertuturan sering bertingkah dan melawan arus. maaflah engkau tidak layak berkata sedemikian. hati ini baru satu. jika beribu hati ini terluka keranamu. sia sialah segala amalanmu wahai saudaraku. jangan disangka durian itu sesedap bau dan warnanya. tapi bila dibuka hanya ulat yang terlihat cuma. dan ulatmu terletak hanya di mulutmu.

p/s: andai ini cara mu bergurau. ubahlah wahai saudaraku. berulang kali kau berbuat demikian. ini bukan caranya. maaf andai aku yang sering mudah terasa. tapi aku juga manusia
pesanan ringkas dari penaja: sayang sayang. mulut adalah harta yang paling susah nak jaga kan? bukan dia sahaja kadang tengoklah sendiri cara percakapan manusia. sikit sikit nak mencarut. alahai best sangat ka.banyak titik hitam kan. diri aku pun apa kurangnya. aduhai....~ 
Percakapan melambangkan Perwatakan dan jiwa anda sebenar. harap maklum
Open your arms to change, but don’t let go of your values

16 comments:

Pendamba Mawar said...

anda sndiri taw apa sebab anda bgitu.nice entri benarlah.."jangan mnilai buku dari kulitnya'

Tengku Nizam said...

kat mane2 ade je pendamba mawar ni , hahaha

Farierahasanz said...

bagus.!!!

pedulikan ape org nak kate .
cuma kite yg taw kebenaran nye .. =)

I do I need Iman said...

pdmba;. benarlah hati ini berkata .;p
terima kasih bos!

tnegku; wakakka. amboi ang jeles ka. dye mmg rjen kan BW

fariera; baik baik. dia belum tahu kan apa yg tersirt dlm hty ini.

Engku Sofea said...

nice entry. saya sensitif macam awak lah mawar :( sedihkan. takleh trima cara gurau gituu

muhamadsufian89 said...

mawarku wada aku suka baca cerita kau. setiap ayat yg kau guna memang mampu buat pembaca merasai apa yg kau rasa. sabarlah ye wahai hati. sesungguhnya hati manusia mudah untuk diguris. abaikanlah kata2 manusia kerana mulut manusia tidak akan pernah berhenti daripada berkata-kata.

cik dot said...

awk.. sori r. sy xd niat pon. >_<

Ai-Sis said...

kak wada oh kak wada.comelnye luahan hati ini.hehehe.memang benar,orang lain selalu ikut kepala mereka untuk bertutur tanpa berfikir tentang orang lain.memang benar hati kita terguris.tapi bagi saya,belajarlah untuk memaafkan orang,tapi bukan melupakan kerana melupakan itu tidak mustahil akan melalaikan kita daripada berwaspada dengan apa yang terjadi.jangan biarkan pisang berbuah dua kali ;)

Faiz said...

luahan hati..sbb tu la penjelasan penting dalam komunikasi 2 hala..lau x ada je pihak yg slah fhm dn menyebabkan pihak 1 lagi sakit hati..xptut dia wt ko cm2..xpsl2..

Lieyly ︱ Alia said...

kdg2 xperlu smpai nk melawak terguris hati kan mawar..sabar saja lah..
mulut memang pyh nk jaga ~

yad'z said...

memaafkan lebih baik dari mendedami... doakan lah perubahan dia.. and kita sendiri.. cuba lah berubah.. kita sendiri tak sedar perwatakan kita di mata orang lain kan? macam tu jugak dia.. dia tak sedar apa yang dia buat tu salah.. kalau kita sama2 hati membara.. dan keluarkan kata2 yang tak sepatutnya.. cuba teliti balik.. apa beza kita dengan dia.. betul? and betul lah.. luahkan perasaan tu lebih baik dari pendam,. so.. la tahzan... if rasa marah n terkilan.. istighfar lah k.. insya Allah.. =)

aremieroul said...

lumrah hidup ni memang selalu begitu..no body perfect lah.. :) kalau orang yang macam ni jangan dilayan sangat..memang jenis yang suka buat sakit hati..mungkin amalan dia dengan ALLAH memang sempurna, tapi sesama manusia, dia tidak..hurm..

I do I need Iman said...

engku sofia ; hihih sntitif jgk. tapi xselalu. yg cmniey takleh bla. so kene selalu. ahha

sufian; suka? alamk pengsan!! haha mekaseh la bro. haty lain lain kan. takpelah aku kogsi dgn smue. setuju! mulut mnusia mmg susah nk bhnti kata2

cik dot; tak payah nak psan sgt la kan!

aisis; comel pulk dahhhh? pelik2 laaa..oke bljr memaafkn org itu indah. yeah! pisg tkkn buah due kli!

I do I need Iman said...

faiz; yep. tapi mulut aku tertutup rapat. terpampam.! terkezut.

lieyly: yep. lawak ade tempat kan!

yadz; baik. saya dah memaafkan beliau. same same lah kte mendoakan nya. saya pon blum tntu cukup baik lagi kan....istghfar byk2 ;) insyllh Tuhan Maha Megetahui dan memahami .tq akak

aremieroul; lumrah sgt kan!. saya pon amlm mnusia dgn Tuhan pon blum tentu. insyllh perbaiki dua dua .aminn. yg xelok dielaakkkan. ;)

yanadimple said...

biasela. bukn sume mnusia tau beradap. ckp nak hentam org je kn. kdg2 mmg perlu sopn sntun n bdi bhsa tuu. bru dipndgg tggu kn kn kn :)

http://yanadimple.blogspot.com/ :)

I do I need Iman said...

yana; dipndg tggi lah sayg. typo tuee. hihi. betul tak smue reti beradap kan. kadang yang sering duduk di atas lah yang paling taktahu beradap ;)