merenung masa lampau ;)

salam solat tarawikh dan salam sahur.
haha sebabnya mawar sahur sekarang. jam 12 malam. kalau pagi alamatnya zaman bila boleh bangun. dah ramdhan keberapa .? maaf hilang ingatan lagi.  tapi tapi baru sahur 4 kali kot. haiyo mawar! pemalasnya kamu! janganla salah kan mawar. sape suruh mawar asek janda sorang sorang dalam bilik ne. lagi lagi dapat roomate sekali tidur tidak mungkin bangun semula. maafkan aku;p   liat sungguh mahu bangun. dan menu sahur takkan asek cococrunch.susu panas. serius macam budak budak comot zaman dahulu nak pergi sekolah? macam mana laaa aku boleh terdetik beli benda alah tue?.haha. sesi meroyan tamat.

tajuk; muhasabah diri
mood; blur dan cuba menghayati
jenis cerita; layannnn, renungan sejenak.

kembai ke pangkal jalan yang lurus. baiklah hari ini mawar ponteng terawih. mak ai jujur sangat kamu ne. hihi. maafkan mawar. haiyo. baru sekali. hihi. rasa macam kehilangan tiba tiba. disebabkan kepenatan menyelubungi diri. tulang hampir patah patah versi tipu. dan solat magrib tadi terlentang  kat sejadah layan mimpi indah. last last tak sempat gi surau kolej seroja. sudah hanyut dibawa sang putera kayangan di alam fantasi. haha! 

tiba tiba rasa macam nak renung renung balik dalam masa lampau... ~ ~ ~ ~ ~ ~
kadang kadang kita akan mengeluh kan dengan solat terawih. sendiri tanya iman di dada lah.
tapi kenapa ya. kenapa kalau tengok wayang setiap hari ,gosiip mat labu mat labi sampai kering tekak, shopping sampai kaki tercabut .. tak penah nak runsing pikir malas lah penatlah nantilah esok esoklah lusa lusalah tulat tulat lah mingu depan depanlah tahun depan depanlah . hah! banyak la kau punya alasan . kenapa solat terawih perasaannya tak sama seperti taksub ya kita menyabut hari raya? thats why lah kita dipanggil hamba yang lemah. cakap tak serupa bikin. bikin tak serupa buat *mana aku dapat peribahasa ne!. ;) *(font ne gile jap, lain aku letak lain yg kua. kesabaran!)
wahai haty ku. mengertilah daku. mengapa kemalasan menyelubungi aku. tolonglah aku. pimpinlah aku. mendapat keredhaanmu. jauhkan aku dari seribu satu alasan. kuatkan imanku meneruskan hari mendatang dengan amalan sunat mu! oh sayang ku. oh hatiku. oh naluriku. dengarlah daku. tunaikan lah permintaan ku.ku rayu. aminn ;)
kecik kecik dah solat tarawikh. t dah besar kawin dengan i tauu.. ahaks. ;p

lepastue mawar nak kongsi pengalaman dulu dulu. mawar dulu time remaja ribena ingatkan solat terawih ne boleh buat dua rakaat jee!. paling koman dua rakaat jugaklah mawar buat setiap hari. dulu dulu lah. sambil megah kat diri. atleast aku buat jugak dua rakaat. aku buat korang tak buat. hah oke letttewwww...kelakar pulak. then baru tahu. paling koman kena buat 8 lah der! lu belajar mana pun gua tak paham (-_-')

tadi research kat pakcik google cakap. actually Rasulullah galakkan manusia bersolat sunat berulang ulang kali dan diselangi zikir. dan 8 rakaat tue supaya tak mmbebankan. tengok zaman dulu siap 36 rakaat 3 witir. haiyaaa cabut kaki gua.jenguk jenguk intai kat pakcik google. takde pulak tulis HANYA DUA RAKAAT JE. XDA LAPAN LAPAN!. hehe. malu malu. mana nak campak muka time kecik kecik dulu. 

dan manusia kan.. hawa nafsu banyak. kalau solat mula lah. masalah tadi tak setel. timbul balik. fikiran pun berimaginasi tinggi. banyangan menjelma. alamak tadi kat lektop lupa tutup log out facebook?. alamak tadi lupa msg balik dekat buah buah buah haty. alamak tadi tertingal kain di jemuran. alamak nanti beruk ambil makanan aku. alamak agak agak moreh nanti aku dapat makanan tak. alamak kerja sekolah (assigement lah der) tak siap lagi! mampos!. alamak aku lupa mandi. haha. hah banyak lah kau punya alamak. manusia tidak pernah berhenti berimaginasi? why?
macam macam ada. pening suda ~

SILA KHUSYUK KETIKA SOLAT. kita jumpa Tuhan yang menciptakan kita. takkan dengan bos lecturer. kita boleh senyap hormat fokus. dengan Tuhan sendiri takkan tak boleh ? kan kan kan.  dan dan jangan suka kutuk imam dalam solat. kebiasaaanya. apalah imam ne baca panjang panjang. dahla tak sedap . tergantung pulak tue. lambat lagi ke ne.? salah la imam ne bace. tak cukup harakat pulak tuee. ei lambatnyaaaaaaaaaa..bila nak habis...-_-' hah ! TERASA LETTTEWWWWW..ayat gedik. harap maaf. ;)
 Nobody can change you but yourself ;)

Anyone can do anything if he believes and yearns for it.

13 comments:

cik dot said...

pnt die ye.. cian3.. kau g shopping ke? xajk meyh.. huhu ;PP

Faiz said...

sekhusyuk2 kita..mst ade kelemahan juga..kita cuma boleh fokus je..hehe..lau nk betul2 khusyuk kne jd cm sahabat nabi..time solat kena panah pun tak terasa..=)..yang baik datang dari ALLAH..yg slh itu dr kita sndiri..

I do I need Iman said...

dot; bila lak aku shopping? ahha. aku tulis tue xsmstiya real der. adui. t kte shpg raya nak?

faiz; betul tue. subhanaallah kalau kita boleh ajdi mcm sahabat nabi. akan cuba dan terus mncuba.;) waaaah mekaseh sudi bace yg pnjg lagi!

Ai-Sis said...

hahaha kelakar jerk.

I do I need Iman said...

adek aisis.; hehe comel jek!

Ku Azhar said...

rajin2 p trawih! hehehe

Muhd Fadil said...

mana tak kusyuk, dalam kepala duk mikir benda lain je. kannnnnnnnnnnnn?

I do I need Iman said...

kuazhar, baik abah!
fadil; haa tautakpeee...! apo nak jadi la ne.;p

Farierahasanz said...

hamboi , mcm2 eh die pikir . .hohoo

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

cm ne nak khusyuk.. mamacam benda nak pikr... makanaan berbuka td, makanan sahur esok,, n persiapan raya lg... hehehe

I do I need Iman said...

fariera; hehe. kantoi ;p
taufiq; hamboi! pikir smpai raye tue lebeh laaa kan! xsabar2. lambat lgi. ;p

sYafIk-wAy said...

kalau besar nanti kawen dgn u (budak dlm gmbr ) , konfom u tua dah nanti . haha

I do I need Iman said...

syafik; alaa. takpe kwin dgn anak i laaaa! ;p. tua pun laku what? hehe