kebas weh kebas. lumpuh sementara !

assalamualaikum warahmatullah wabarakatuh wamagfiratuh waridwanuh ;)
full salam ne syg ;) xsalah kan. sape yang jawab full berkali kali gnda pahala diberi okayh ;) nak tahu pahala jawab salam melebhi yang memberi salam. sila tanya dan soal selidik datuk google. saya belum mguasainya. tapi ganjarannya amat dsyat wahai kawan kawan ;p

alkisahnya. baru lepas maghrib tadi online. smpai tika ini 9.48 malam. kalo tak same ngan jam korang sudaaaah. jgn salahkan saya. salahkan jam korang tak wat kerja atau amek MC. hahaha. dari tadi smpai sekarang asek kebas je kaki saya ne. adoi. apo kona ini kaki ha.? buang tebiat apo?. macammmna faktor ini boleh terjadi. salah siapa. salah kaki anda mahupun anda . tiada yang dapat merungkai persoalan ini. (*bygkan nada ne cam karam singh waliaam.*sory bang salah eje name;p) -_-'

senang cerita sebab apa korang jadik camne ? bagi saya salah satunya ialahh sebab apabila anda mempunyai satu kemudaham yang bernama lektop . fenomena ini akan menjadi rutin harian anda. termasuklah rutin anda yang lain iaitu saket saket belakang sendi sendi tergeliat tulang tulang lari dari landasannya pening pening lalat otak rase nak tercabut jari jemari penat lelah dan sebagainya. haha. pernahkah terjadi pada anda. ? sila tanya dada tepuk selera *ayat cam keling. haha. malam ne saya nak fokus anda pada
 KEBAS! what is kebas. what is u mean by that word. maaf saya mgaku jujur tak tahu kebas dalam bahasa omputeh. hiihi.


+penyakit kebas dipercayai berpunca akibat gangguan perjalanan darah pada bahagian-bahagian tertentu badan atau akibat saluran darah disaluti oleh lemak dan lendir. Ini mengakibatkan bekalan darah tersekat dan tidak sampai ke bahagian tertentu pada badan.
+Pada kebiasaannya, penyakit kebas menyerang anggota kaki, mungkin akibat bersila, anggota-anggota tertentu terlipat dalam tempoh yang agak lama, ataupun tangan tertindih ketika tidur.
+Mereka yang diserang penyakit ini akan hilang rasa dan mengalami kesukaran untuk berdiri, bergerak atau berjalan dalam tempoh beberapa minit. Sakit kebas yang berterusan boleh menyebabkan seseorang itu mengidap sakit lumpuh pada bahagian yang berkenaan.

dan bukan itu sahaja. selalunya saya akan mglminya selepass bangun dari tidur ngeri dan tidur yang lena. mulalah terenjut enjut bagaikan hilang kaki sebelah. dan menjadi kebiasaan hilangkan kebas pergi ke tandas dan jirus  atau amek shower letak kat kaki. dan anda akan megalami kejutan elektrik by air? haha. kadang cara saya berkesan. agak sakit dan kelakar. tapi menjadi. jadi cara anda pula bagaimana. adakah duduk selama mana mungkin sampai kebas itu hilang sendiri. ataupun tumbuk dan cubit sekuat hati walaupun deria rasa di kulit dah hilang.? hihi. tapi best jugak buat kekadang.haha.fikirkan dan renungkan bersama ;p

lagi satu lagi satu. yang jadi kan saya blur. dahla  tajuk kebas. lepastue. dah biase kegemaran saya letak gmbar sebagai pencuci mata dan jiwa. tapi tak jumpeee. pakcik google tamak ngn saya. apa boleh buaaaat. hakhak. so harini tak letak kira halal lah yea. ;p
bagaimana anda mghilgkn kebas anda pula ? ce cite ce komen ?share. care. love ;0

21 comments:

Pendamba Mawar said...

picit atas kura2 kaki..ahaks..
ngah kejang ni--------->

Kucing Serius. said...

Goyang goyang bahagian yang kebas! Haaaaa. Joget dangdut kaaa

Faiz said...

jangan penyakit kebas lain dah la..huhu...

Takeshi Kurosawa said...

ha bwu ok...yesss....ahahahaha...gud dgr kate...ni sayang kat Mawar ni

Syarifah Ashikin said...

sakit kaki nyertok smlm... aduhhhhhhhhhhhh

Syarifah Ashikin said...

Takeshi ulat bulu dah naik daun... ahahhahahah

I do I need Iman said...

pdmba; kura kura kaki? tak pahmmm ;p
kucing; hahah wat lawak lak. tak reti joget dangdut!
takeshi ; hiih oke. same same kaseh

I do I need Iman said...

syrifah; nyertok tueee ape. haha abaikan dia tue;p

faiz; wahh pykit kebas len ape pulak ?

tyka said...

alahh . senang je.. larik satu rumah naik tangga turun tangga. miahahaha

K O R I E said...

Sllu la bergerak.. jgn duduk jea.

jgn mkn makanan yg berkolestrol tinggi sbb mgurangkan rentensi perjalanan darah---> sekatan pada salur arteri

Minum air banyak

jgn stress..

Itu antra benda yg bley kurangkan kebas^^

I do I need Iman said...

tyka; sebek rumah ne ade tangge. takde cne lak ? haha

I do I need Iman said...

korie; wahhhhh terharu bace.
mane tahu smue tue.
oke mwr mkn pon skali due je.

oke minum air bnyk!! mekasehhh ;)

sYafIk-wAy said...

kalau kebas kat kaki , potong je kaki tuh

Enchik Nine said...

just aware je keh... kebas nie may be a symptom to some disease... tp may be just sbb ganguan circulation je sbb x bnyk gerak...

errr... may be... (bakal nurse yg malas belajar)

my etech9[dot]com @ Enchik Nine

Farierahasanz said...

ketuk2 tempat yg kebas . hee =P

sumaiyah mokhtar said...

menangish ouhhhh kebas ni, hehehe kalau dekat kaki okey lg, picit ibujari kaki, heee

kunci locker said...

bangun..jln plan2 smbil ckp..ah kebas..ah kebas..atoi...byk2 kali..hahah

I do I need Iman said...

ayafik; smpai aty nk ptog! t takde sape nak.

nine; wahh menakotkann.. nk gerk byk lah lepas ne........ uwawa

I do I need Iman said...

fariera; haha tlg ketukkan ;p
sumaiyah; haha jgn nges yunk ;p.
kunci; hahha wat lawak lah ko. tue dah raja lawak dah.

Ku Azhar said...

bg hilang kebas..letak kaki dlm air suam...nk bukak salur darah :D teori je la :D

I do I need Iman said...

kuazhar; waah bukk slur darah? oke oke. akn cuba ;) tq