sardin yang mencabar kewarasan ku. ~

salam semua. salam satu pening-on-my-way-to-migrain.

pendahuluan : jap tarik nafas sekali. uhhhhhh......fuihhhh...uhhhh..fuihhh.. untuk kurangkan pening lalat melanda, serius tak hilang. serius buat buat hilang :) ngeeeee~. kali ne beta bernafsu semula untuk meng-up-to-date kan blog kurang upaya ini tanpa tuannya. hiihi. sekarang beta dah bagi kerusi roda so dah boleh jaaalaaan daaaa.! get well soon dear. hehe .

amaran kerajaan comel : agak panjang sayang, terpulang hati membaca mata memandang,meluahkan yang terpendam yang terasa .hihi :)

isu panas: maka kali ini beta memperkenalkan satu pengalaman beta bersama si sardin biru merah, nama ciptaan komposer dan lirik lagu oleh mawarku wada, pemenang anugerah-juara-ciptaan-nama-bukan-bukan 2012. ianya bukan lah  satu tin sardin cap tesco or cap giant, dan bukan juga satu resipi sardin nenek moyang jiran sebelah beta, dan bukanlah satu hidangan idaman seorang suami kepada sang isteri #erkkk.# tetapi ia adalah nama sebuah bas berwarna girang, merah biru dan kuning cenonet. yang amat dikenali ramai tapi tidak digemari ramai~. terutamanya beta. dan kaum melayu penduduk klang-ke-shahalam. bukanlah si sardin biru merah yang bersalah. tapi ahlinya melampau lampau umpama sardin yang melimpah dari tinnya (boleh pakai ke perumpamaan ini? , haha :P ) dan mendukacitakan mereka ahli sardin adalah warga asing ,si bangla, si myanmar, si thailand, dan si endon. oh mak ai!

melimpah ruah warga asing ini terutamanya di KLANG! awatnya cek dok tang ne. eh bukan. awatnya hangpa hanpa semua dok tang ni! banyak sangat la aiyoyoyo. pening pusing mgrain kepala difikirkannya~. kadang bandar klang di raja ini dicop sebagai tempat pertemuan rasmi warga asing dan tempat lepaking menyemaking  mereka. kalau cita bab depaaa satu malam tak habeih hang tau daaak.

tidak puas hati : masa ini beta menaiki satu sardin merah biru dari shahalam ke klang. masuk masuk ja kena berdiri , maklumlah sardin kan. buat buat kurus dan kecik lah gamaknya menyelit dekat semua makhluk sardin yang membuka semua jenis bau air-cond yang sungguh nyaman. oh mak ai!. makin lama makin kurang ahli sardin dan akhirnya beta dapat tempat duduk di kerusi panjang yang boleh memuat kan tiga orang. malangnya seorang makcik dikenali makcik potpetpotpet dan bersaiz comel duduk di sebelah beta. dan seorang kawannya yang lagi pot n pet berdiri di hadapan beta. maka tidak sengaja beta mempunyai telinga lalu terdengar perbualan mereka yang agak hammpeh. tapi paling best ialah 'sebaik kau kecik dik, habis kene himpit cam lempeng' oh ditujukan kepada beta. lalu beta tersengih kambing. kambing yang keding.keding yang lempeng? :P

isi : antara hot topik mereka yang tak boleh tahan lah kan, ialah cik semah (beliau,nama gelaran beta bagi) membeli nombor ekor*agak megah berkata2, kau islam ke tak mak semah oiiiii... satu kampung sardin biru merah dengar kau tahuuu. seterusnya berkata pula, anak si pulat bin pulan nak tunang tapi tak cukup duit dan menggunakan duit ibunya dalam erti kata lain mengumpat, astagfirullah. dan seterusnya cik semah berkata sungguh best menaiki bas berbanding motor *intonasi yang agak sangat teruja (mesti dah lama sangat naik motor sampai bohsan, bagi beta. teeeeeeeeeeetttt -_-', tak pernah best! ) dan mengomel mengomel setiap satu saat seperti. eh hujan panas la, eh banyak sangat ne kereta, eh cuba tgk perempuan tu n whatever lah kan cik semah oi. beta senyap membisu sahaja sampailah ke klang

pengalaman sakit jiwa: dan  dari klang ke meru, menaiki lagi satu sardin biru merah. macam biasa penuh dengan ahli sardin yang paling beta tak gemar terdiri daripada warga bangla yang sangat ramai dan india yang berbau harum, mereka akan membuka air cond dan menebarkan bau itu, sabar cik kiah sabar. dugaan hidup :). beta berdiri lagi dan lagi. dan sangat tak bertauliah pakcik sardin(pakcik pemandu bas) membawa bas mini seperti roller coaster genting highland. ke kiri ke kanan ke belakang ke depan ikut suka mak ayah sardin dia. pakcik sardin suka menggunakan brek mengejut menyebabkan ahli sardin kedepan bagai nak rak. terutamanya beta yang macam ringan ibarat kertas, terhuyung hayang ke depan ke belakang. kadang dah macam menari by step dalam bas?.macam kpop pulak. hahaha. dan paling tak best orang yang duduk di kerusi usha orang berdiri menari terhegeh hegeh akibat brek dari pakcik sardin. hish malu tahu!.


kesabaran cik kiah: dan paling mangkuk ayun apabila menari nari dan menahan diri dari tidak terlanggar org di hadapan dan belakang. akhirnya tertewas dengan terpijak kaki orang belakang. maka ditoleh. oh seorang gadis, lalu beta mintak maaf dgn sopannya. hihi. nasib kau gadis. kalau teruna mampuihhh beta. 15 minit kemudian, pakcik bas ini lagi sekali menunjukkan skill tidak bertauliah beliau dengan hampir melanggar satu couple myanmmar sedang berpengangan tangan di tepi jalan lalu mereka terkejut dan hampir jatuh ke dalam parit. pastu beta tak nampak apa jadi, tapi rasanya tak masuk kotttttt. (serius beta nak lempang je pakcik sardin neee hoii. xde adab betul, kesian mereka kan kan. )
hampir sampai : perjalanan kalau dinaiki kereta hanya mengambil masa 15 minit. tetapi dengan si sardin merah biru ini yang merangkak-rangkak di dalam lalulintas yang teramat jammed, maka akan terhasil lah perjalanan selama 1 jam 45 minit. shah alam ke klang je puuunn! haish. lalu beta sampai di meru dan berjalan  kaki ke rumah beta dengan merentasi satu perumahan yang dipenuhi anjing anjing yang bajet-gua-takut-n-suka terkejut kan beta. dari celah celah pokok datang tiba tiba sergah beta dengan mengonggong kat tepi beta,jatuh luruh jantung hati beta. hish bertuah punya anjing. :) nasib baik ekau terikat dekat pokok. kalau tak habes gua habes buat larian pecut 100m. hihi

kesimpulan : akhirnya beta selamat sampai dengan kepenatan, lalu meneguk air tapisan di rumah sebanyak dua gelas besar tanpa henti .gelojoh kau cik kiah , belum duduk palestin lagi cik kiah oi. alhamdulillah. hihi :). sekian cik kiah melaporkan dari teratak bonda meru , naik perahu guna gigi, lain kali beta taknak naik lagi. !(ada rupa isteri karam singh walliam tak. hihih) #okbye

p/s: gua bakal dapat anak buah lagi. jadinya lapan orang anak buah cik kiah! terhasil daripada kakak gua yang berkahwin 3/12/2011. haaaaaaaaaaaaaaaa :) tahniah sys. ---->kakak ku kawin lagi! dan  kakak ku kawin-seribu kali sayang :)  terima kasih sudi baca !

10 comments:

DeritaMerindu_se said...

seronok.ketawa pon ada... realiti menggunakan pengangkutan awam... salam blogger dari cahayakeagungan.blogspot.com malaysiatrans.blogspot.com :)

FIRDAUS HUSAIN said...

sardin ada tangan...

I do I need Iman said...
This comment has been removed by the author.
I do I need Iman said...

haha. tahuutakpe. kihkih. hanya menulis ikut naluri yang nyata.

ok i fllow! :) tengss

firdaus: tangan mna?

kim heeruul said...

berbau bangla harum tu memey wajib ada.. keh keh keh

Nurul ain said...

wahhh bertambah anak buah nya.. bila lagi nak ada anak sendiri ni?? :p

I do I need Iman said...

kim: nasib gua beb. huhu

ain: amboi. kawin pun blom. saborlah dear. hihih

Eyeme said...

fuhhh..letih aii baca..kihkihk.tapi mmg geram sbb pernah naik dari pasar seni sampai banting.bila bas tu stop je kat klang..alololo...abes naik puak2 dia..hihi

chemay said...

tak suka naik bus yang penuh dengan bangla2 kontrek.
bau serupa loji.
hik3.
:P

I do I need Iman said...

eyeme: haaaaaaaaaaaa kaaaaaaaaaaaan. memng sekse.algkah best ade kereta sndri kan kan

chemay: tahutakpe. loji? ahhahaha
kahkah. tak tau nak describe cemane :p