sujud aku kepadamu kasih.

Musim exam ne kan. biaselah musim buku tgk beta beta tgk buku . due due saling jatuh hati dan mencintai.cube memahami antare satu sama lain. adakah engkau mengerti dan mengenali dirinya sbaik mungkin atau tidak. jika terdapat kesalahan. maka beta akn cari penyelesain utk masalah beta mencitaimu wahai buku buku ku .;) hihi.

namun, berbalik ke topik asl, kadang kadang ingat juga kepada kuasa mAha pecipta perkataan Cinta itu sendri. jadi inginlah sedikit sebanyak muhasabah diri ini yang sering terleka *hamba yang hina.  maka inginlah juga mndekatkan diri padanya . by the way. beta suka mmberi  tahu kebaikan sujud kepada smue ;). beta suka jugk kdg kdg sujud lelame even solat biase bukn solat hajat je. ramai xtahu senanye boleh je buat dalam solat biase ;) sujud yang terakhir dalam solat. salunye doa dimakbulkan. bukankah Sang Pencipta suka akn hambanya yang mminta minta pertolongn?

Antara hikmah lain sujud adalah melegakan sistem pernafasan dan mengembalikan kedudukan organ ke tempat asalnya. Bernafas ketika sujud pula boleh:
- membetulkan kedudukan buah pinggang yang terkeluar sedikit dari tempat asalnya.

- membetulkan
pundi peranakan yang jatuh.

- melegakan sakit
hernia. (burut)

- mengurangkan
sakit senggugut ketika haid.

- melegakan
paru-paru daripada ketegangan.

- mengurangkan kesakitan bagi pesakit
apendiks atau limpa.

- kedudukan sujud adalah paling baik untuk berehat dan mengimbangkan lingkungan bahagian belakang tubuh.

- meringankan bahagian
pelvis.

- memberi dorongan supaya
mudah tidur.

- menggerakkan
otot bahu, dada, leher, perut serta punggung ketika akan sujud dan bangun daripada sujud.

- pergerakan otot itu menjadikan ototnya lebih
kuat dan elastik, secara automatik dan memastikan kelicinan perjalanan darah yang baik.

- bagi wanita, pergerakan otot itu menjadikan
buah dadanya lebih baik, mudah berfungsi untuk menyusukan bayi dan terhindar daripada sakit buah dada. 

- mengurangkan
kegemukan.
 
- pergerakan bahagian otot memudahkan wanita bersalin, organ peranakan mudah kembali ke tempat asal serta terhindar daripada sakit gelombang perut (convulsions).

- organ terpenting iaitu otak manusia menerima banyak
bekalan darah dan oksigen.
 
- mengelakkan pendarahan otak jika tiba-tiba menerima pengepaman darah ke otak 
secara kuat dan mengejut serta terhindar penyakit salur darah dan sebagainya.

-Dari segi psikologi pula, sujud membuatkan kita merasa rendah diri di hadapan Yang Maha Pencipta sekali gus mengikis sifat sombong, riak, takbur dan sebagainya.

-Dari segi perubatan, kesan sujud yang lama akan menambahkan kekuatan aliran darah ke otak yang boleh mengelakkan pening kepala dan migrain, menyegarkan otak serta menajamkan akal fikiran sekali gus menguatkan mentaliti seseorang.

-Menurut kajian, terdapat beberapa urat saraf di dalam otak manusia yang tidak dimasuki darah sedangkan setiap inci otak manusia memerlukan darah yang cukup untuk berfungsi secara normal dan sempurna.

dorg sujud mane mane ponnn bollllllllleh laaaaaaaaaaaaaaaaaa.. jom tgk bwh ne ;0







*kalow blom tahu. plishh take it okay. yang dah tahu. amlkan sehariaan okay. lagi lama . lagi bagus ;) im not perfect too ryte. selmt beramal smue. hihi. doakan beta exm tauuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu! ;) 

No comments: